Szwendając się po Pogórzu Przemyskim i Górach Słonnych co chwilę człowiek napotyka kolejne cerkwie, będące obecnie kościołami. Niektóre z nich są na uboczu, inne w centrum wsi. Jak już w Tyrawie Wołoskiej skręci się w kierunku Mrzygłodu i mostu na Sanie, w każdej kolejnej wsi spotykamy takie świątynie.
Siemuszowa została lokowana około 1420 r. na prawie wołoskim. Jej pierwszymi właścicielami byli Spithcone i Iohannes z Semmusowa (Spytko i Iwan?), prawdopodobnie szlachta ruska. W 1507 r. we wsi istniała cerkiew. W czasie spisu ludności z 1931 r. narodowość ukraińską zadeklarowało 728 mieszkańców, 133 Polaków, 31 Żydów. W 1936 we wsi działała czytelnia ukraińskiego stowarzyszenia oświatowego Proswita a także kooperatywa Jednist.
Po 17 września 1939 r. wieś znalazła się w granicach ZSRR, po zajęciu tych terenów przez Niemców w 1941 r. we wsi powstała szkoła rolnicza. 5.05.1946 r. oddział UPA zaatakował w pobliżu wsi konwój przesiedleńców ukraińskich, zabijając 4 osoby, w październiku w wyniku kolejnego ataku zginęło 5 osób i zastało spalone 100 gospodarstw po przesiedleńcach.
Jeszcze przed wjazdem do wsi, na widokowym pagórku znajduje się dawna drewniana cerkiew grekokatolicka wybudowana w 1841 r. pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego. Od 1946 r. jest w posiadaniu kościoła rzymskokatolickiego jak kościół filialny p.w. Chrztu Pańskiego. Już jako kościół przeszła remont w 1978 r. i w końcem 2 dziesięciolecia XXI wieku.
Jest to budowla orientowana, konstrukcji zrębowej, oszalowana, pozornie dwudzielna, z babińcem niewyodrębnionym z bryły. W przedłużeniu trójbocznie zamkniętego prezbiterium murowana zakrystia, kolejna, tym razem drewniana, przylega od południa. Wieża o konstrukcji słupowej, z przedsionkiem w przyziemiu, kryta dachem namiotowym, dachy nad nawą i prezbiterium kryte blachą, z wieżyczkami nad każdą z części. Wewnątrz stropy płaskie. Ściany pokrywa polichromia o motywach figuralnych, architektonicznych i kwiatowych. Zachował się trójstrefowy ikonostas z drugiej połowy XIX wieku.
W prezbiterium ciekawy obraz przedstawiający grzech pierworodny i Chrystusa na krzyżu: drzewo dobra i zła przekształca się w krzyż.
Do poczytania!




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz