Co to jest ikonostas i skąd się wziął w cerkwi?
Najpierw trzeba by było cofnąć się do czasów świątyni
żydowskiej. Cała świątynia była podzielona na 3 obszary. Istniał dziedziniec
kobiet i pogan, potem część święta, gdzie wstęp mieli mężczyźni. Na już
całkowicie wyjątkowym miejscem było święte świętych, część wydzielona, gdzie
mógł wejść tylko kapłan składający ofiarę, gdzie w 1 świątyni, tej wybudowanej
przez króla Salomona znajdowała się Arka Przymierza, a w niej tablice
przymierza, naczynie z manną, którą Izraelici żywili się na pustyni, a także
laska Mojżesza. Święte Świętych było oddzielone od reszty świątyni zasłoną,
która uniemożliwiała zaglądnięcie do środka. To właśnie ta zasłona rozdarła
się, gdy umarł Jezus.
Podobny schemat budowy można zauważyć w przypadku cerkwi.
Tyle, że w przypadku świątyń Kościołów Wschodnich rolę zasłony przejął
ikonostas. Najprościej rzecz biorąc, ikonostas to ściana z ikon, której
zadaniem jest oddzielenie sanktuarium (prezbiterium) od reszty świątyni. W
starszych cerkwiach drewnianych, tych budowanych do XVIII w. (z nielicznymi
wyjątkami w późniejszych, np. we Wróbliku Szlacheckim) ikonostas był
konstruowany na przegrodzie zrębowej – budowano normalną ścianę, w której potem
wyrzynano właściwe otwory. W późniejszych budowlach ikonostas jest (lub był)
rodzajem rusztowania, z ozdobnymi wypełnieniami pomiędzy ikonami. W przypadku
cerkwi murowanych było różnie – albo opierał się na ścianie, w której
pozostawiono przejścia, albo był tylko formą rusztowania.
Mówiąc o ikonostasie może zacznę od przejść. Otóż powinno
ich być 3. W starych cerkwiach, tych sprzed XVI w. mogło być ich tylko dwa, ale
takie są wyjątkiem i bardzo trudno można takie spotkać w Polsce (mi się nie
zdarzyło).
Środkowe przejście, najbardziej zdobione, nazywa się Carskie
Wrota. Tymi drzwiami może przejść tylko kapłan i car (cesarz). Wyglądają one
jakby były plecione, przy czym znajduje się na nich 6 medalionów, w tym 4 z
wizerunkami świętych Ewangelistów – Mateusza, Marka, Łukasza i Jana, Jeden z
Matką Bożą z Dzieciątkiem, wreszcie ostatni, ze św. Michałem.
Wejścia boczne, to Wrota Diakońskie. Tymi drzwiami
przechodzić mogą ludzie posługujący przy Służbie Bożej. Często są wykonane jako
lite, wtedy na nich przedstawieni są albo święci Diakonowie, lub Mojżesz,
Eliasz, czy też inni bohaterowie wiary ze Starego Testamentu.
Ważna sprawa – za ikonostas nie mogą wchodzić kobiety.
Wejście kobiety do miejsca najświętszego jest uznawane za zbezczeszczenie
świątyni i wymaga to rekonsekracji.
Układ ikon w ikonostasie nie jest sprawą przypadkową. Każda,
najdrobniejsza ikona ma swoje ściśle określone przepisami miejsce. Może
zaczniemy od dołu. Najniższa część ikonostasu, to antependium lub inaczej
nastawa. W niektórych cerkwiach jest ono pozostawione puste. Jeśli już tam
pojawiają się malowidła, to najczęściej są to sceny z Pisma Świętego, Starego i
Nowego Testamentu. Jednym z wyjątków jest jak dobrze pamiętam cerkiew w
Górzance, gdzie namalowano po prostu łemkowskiego pasterza. Jako, że jest to
przedstawienie z XVIII w. jest to najstarszy wizerunek pasterza z tych terenów.
Na wysokości oczu znajduje się rząd ikon największych. Są to
ikony namiestne. Patrząc na ikonostas, po lewej od carskich wrót zawsze będzie
znajdować się będzie ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem. Może to być
przedstawienie Umilenie – Matka Boża
przytula Dzieciątko Jezus do siebie, dotykając policzkiem głowy Jezusa, albo Hodogetria – Wskazująca drogę –
wyprostowana Matka Boża trzyma dzieciątko Jezus, na lewym ręku, prawą ręką
wskazując na Jezusa.
Po prawej stronie carskich wrót znajduje się ikona Jezusa
Nauczyciela – namalowana zawsze według kanonu – Jezus patrzący wprost, w lewej
ręce trzyma księgę Ewangelii, prawą rękę podnosi do błogosławieństwa, mając
palce wskazujący i środkowy splecione w kształt X - greckiej litery CHI –
pierwszej litery słowa Chrystus.
Ikona chramowa, znajdująca się jako pierwsza po prawej, przy ścianie, okazuje nam wezwanie cerkwi. Może tam być jedna osoba (czyli cerkiew pod wezwaniem jakiegoś świętego, np. Bazylego albo Paraskewy), dwie – najczęściej będą to święci Kosma i Damian, trzech aniołów – cerkiew p.w. Soboru Świętego Michała. Ale może tam też być namalowane wydarzenie, np. Pokrow.
Ikona chramowa, znajdująca się jako pierwsza po prawej, przy ścianie, okazuje nam wezwanie cerkwi. Może tam być jedna osoba (czyli cerkiew pod wezwaniem jakiegoś świętego, np. Bazylego albo Paraskewy), dwie – najczęściej będą to święci Kosma i Damian, trzech aniołów – cerkiew p.w. Soboru Świętego Michała. Ale może tam też być namalowane wydarzenie, np. Pokrow.
Ikona pierwsza od lewej przedstawia świętego
„najpopularniejszego” na danym terenie. W południowej Polsce, niemal zawsze
będzie tam ikona św. Mikołaja (wyjątkiem są oczywiście cerkwie pod jego
wezwaniem, gdzie jego ikona będzie pierwsza po prawej, jako chramowa).
Nad carskimi wrotami często pojawia się Mandylion, albo
inaczej wizerunek Acheiropoietus – Nie ludzką ręką uczyniony. Pierwowzorem
Mandylionu, wg. Tradycji jest wizerunek, który powstał na chuście św. Weroniki,
gdy Ta wytarła twarz Jezusowi podczas Drogi Krzyżowej. Nie jest to jednak
element obowiązkowy – nie występuje wszędzie. Często zamiast niego znajduje się ikona Ostatniej Wieczerzy.
Nad ikonami namiestnymi znajduje się rząd prazdników.
Prazdniki to najczęściej małe ikony, przedstawiające kolejne wydarzenia z roku
liturgicznego i wg. tego cyklu są ułożone. Pośrodku, nad wrotami carskimi
znajduje się ikona ostatniej wieczerzy, będąca jednym ze śladów wpływów
łacińskich w kościele wschodnim. Prazdniki wyjmowano z ich miejsc w święta,
które przedstawiały i kładziono na stoliku przed ikonostasem, gdzie każdy
przychodzący na Liturgię mógł oddać cześć Bogu przez ucałowanie ikony.
Nad prazdnikami mamy rząd z ikoną Deesis. Deesis, to ikona
znajdująca się pośrodku, przedstawiająca Chrystusa Królującego Sędziego. Jezus
siedzi na tronie jako król, w szatach i w insygniach królewskich. Na niektórych
ikonach po bokach stoi jeszcze Matka Boża i św. Jan Chrzciciel. Bo bokach
Deesis znajdują się ikony apostołów, często zgrupowane po dwie. W niektórych
cerkwiach zamiast św. Macieja (wybranego przez losowanie na miejsce Judasza)
znajduje się ikona św. Pawła, apostoła narodów.
Nad apostołami znajdują się ikony królów i proroków Starego
Testamentu, najczęściej w małych medalionach. Całość ikonostasu wieńczy
malowany krzyż, przedstawiający Mękę Chrystusa.
Jeszcze kilka słów o pewnym wyposażeniu cerkwi, jakim jest
Płaszczenica. W Wielkim Tygodniu w kościołach rzymskokatolickich buduje się
Groby Pańskie. W Kościołach Wschodnich w Wielki Piątek ołtarz nakrywany jest
wspomnianą Płaszczenicą. Jest to ikona, przedstawiająca ciało Jezusa, leżące w
grobie. W Wielkanoc jest ona uroczyście zdejmowana, z ołtarza na znak
Zmartwychwstania.
I jeszcze jedno malowidło często powtarzające się w
cerkwiach. Na parapecie chóru muzycznego bywa namalowany król Dawid z harfą. W
Piśmie Świętym znajdujemy fragmenty o tym, jak pięknie grał i śpiewał, a żydzi
uznają, że to On jest autorem ks. Psalmów. W cerkwi nie ma organów i organisty.
Jest kantor, który przewodzi śpiewowi, może być chór, który mu pomaga, ale nie
ma instrumentów!
I jeszcze jedna sprawa. Za ikonostasem znajduje się ołtarz, na którym znajduje się tabernakulum:
Do poczytania :)
I jeszcze jedna sprawa. Za ikonostasem znajduje się ołtarz, na którym znajduje się tabernakulum:
Do poczytania :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz