Dlaczego cerkiew a nie kościół?
Skąd to rozróżnienie? W sumie to powstało dopiero końcem XVI, początkiem XVII
wieku – wcześniej w języku staropolskim używano na przemian, określano tak
nawet synagogi, czy też kościoły protestanckie. Jeszcze w tekstach polemicznych
z czasów powstania Unii, używano je jako synonimy.
Cerkiew to z języka greckiego należąca do Pana. To przestrzeń
sakralna, używana przez członków Kościołów Wschodnich do sprawowania Boskiej Liturgii. Jest miejscem
szczególnej obecności Boga.
Podobnie jak i kościoły, tak
cerkwie budowane są z różnych materiałów, ale najciekawsze i najpiękniejsze są
te drewniane. Zwykle też są one starsze. Opisując też kształt cerkwi, będę
opierał się na budownictwie sakralnym w Małopolsce i Podkarpaciu, czyli przede
wszystkim na cerkwiach greckokatolickich.
Cerkwie drewniane najczęściej
mają konstrukcję zrębową – poziome belki są układane na sobie i klinowane za
pomocą specjalnych nacięć na tzw. zakładkę. Wieże są konstrukcji słupowo -
ramowej – musiały przenosić siły powstające przy kołysaniu dzwonów – zrąb
mógłby się najzwyczajniej w świecie rozjechać.
Budynek cerkwi zazwyczaj jest
orientowany – sanktuarium, albo inaczej prezbiterium (część z ołtarzem) jest
skierowana ku wschodowi. Jest to nawiązanie do Chrystusa, który jak słońce
wschodzące ze wschodu rozświetla mroki. Od XIX w. nie przykładano już do
orientowania szczególnej wagi.
Bryła cerkwi z terenów Karpat
zazwyczaj jest trójdzielna, składając się z trzech kolejno umieszczonych
pomieszczeń: prezbiterium, nawa i babiniec. Do sanktuarium, najświętszego
miejsca w cerkwi wstęp mieli tylko kapłani oraz służba cerkiewna. Największa z
wszystkich nawa jest miejscem gromadzenia się wiernych. Dawniej było to miejsce
tylko dla mężczyzn. Dla kobiet przeznaczone było trzecie pomieszczenie –
babiniec albo przednawie. Ten podział na własne oczy widziałem w cerkwi na Wesołym
Cmentarzu w Sapancie, w Rumunii (to też Karpaty!). Inne częste plany cerkwi to
plan krzyża greckiego, pozornie dwudzielny (prezbiterium i wydłużone
pomieszczenie podzielone wewnątrz na nawę i babiniec), dwudzielny (bez
babińca), pozornie jednoprzestrzenny (jedno pomieszczenie, podzielone wewnątrz
na części).
Wieża konstrukcji słupowej
najczęściej postawiona jest na ziemi, może słupami obejmować babiniec, czasami
jest dostawiona do babińca, co skutkuje wydłużoną konstrukcją cerkwi. Po
słowackiej stronie można spotkać wieże posadowione na zrębie babińca – tego
rozwiązania w Polsce już nie znajdziemy (tak wyglądała cerkiew w Lipowcu,
rozebrana w 1936 r.)
W bryle cerkwi możemy zobaczyć
też inne pomieszczenia: przy prezbiterium stawiano pierwotnie niewielkie
dobudówki, pastoforia. Od strony północnej było to prothesis, gdzie przygotowywano
ofiarę eucharystyczną, od południa diakonikon, gdzie przechowywano szaty
liturgiczne. Dziś pastoforia można zobaczyć w Kruchelu i w Uluczu. Zakrystie
zaczęły w cerkwiach pojawiać się jako skutek Unii Brzeskiej, jako zapożyczenie
z kościołów.
W najstarszych cerkwiach po
bokach nawy były jeszcze kryłosy – niewielkie pomieszczenia po bokach nawy,
przeznaczone dla duchownych i chóru kapłańskiego. Można je zobaczyć np. w
Hawłowicach albo Tyliczu.
W starych cerkwiach nad babińcem
znajdowało się pomieszczenie, pełniące funkcję kaplicy, w której można było
odprawiać dodatkowe nabożeństwo. Mogło też pełnić funkcje obronne. Tego typu
rozwiązania można zobaczyć w cerkwi z Grąziowej (obecnie w Skansenie w Sanoku)
i w Liskowatem.
Najstarsze cerkwie mają okna
umieszczone od południa i wschodu. Wynikało to częściowo z rozwiązań
praktycznych, ale także z wierzeń o złych mocach, mieszkających na północy. W
późniejszym czasie nie zwracano już na to uwagi, a w starszych świątyniach
wycinano dodatkowo okna. Drzwi wejściowe najczęściej lokowano w zachodniej
ścianie babińca, tylko kilka starszych ma dodatkowe wejście od południa.
Wewnątrz między babińcem a nawą
do XVIII w. stawiano przegrodę, oddzielającą mężczyzn od kobiet. Po zarzuceniu
pod wpływem Unii podziału, nagminnie te przegrody usuwano, wyjątkiem jest
cerkiew we Wróbliku Szlacheckim (XIX w.), gdzie wybudowano zrębową przegrodę z
wyciętymi prześwitami.
W wielu cerkwiach przekrycia
poszczególnych elementów, zwłaszcza nawy i prezbiterium są utworzone przez stopniowe
skracanie belek zrębu. W ten sposób powstaje nakrycie w kształcie piramidy
(kopuła zrębowa), od zewnątrz nakryta czteropołaciowym dachem – namiotowym albo
inaczej brogowym. Dach namiotowy może być łamany – tzn. posiadać odcinki
pionowe, tworzące uskoki. Jeśli zwieńczenie ma więcej niż cztery boki (a
najczęściej ma osiem) wówczas nakryte jest kopułą sferyczną. Wiele nowszych
cerkwi ma po prostu dachy dwuspadowe, jedno lub wielokalenicowe (kalenica to
inaczej szczyt dachu, tam gdzie się łączą połacie dachu). Charakterystyczne dla
cerkwi są zwieńczenia w kształcie bań lub makowic.
Cerkwie często stawiano na
wyniosłym miejscu, raczej nie pośrodku zabudowań wsi, ale raczej ponad nią –
Dom Boży miał górować nad domami ludzi. Zwykle cerkwie są ogrodzone, często w
obrębie ogrodzenia znajdują się stare nagrobki. Pochówki zmarłych przy
świątyniach praktykowano aż do początku XIX w. Kres temu położyły przepisy
sanitarne władz austriackich, nakazujących z przyczyn epidemiologicznych
zakładanie osobnych cmentarzy, w należytej odległości od zabudowy.
Mimo tego, wciąż jeszcze w małych wsiach cerkwie, a obecnie kościoły są otoczone cmentarzami.
Do poczytania wkrótce!
Mimo tego, wciąż jeszcze w małych wsiach cerkwie, a obecnie kościoły są otoczone cmentarzami.
Do poczytania wkrótce!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz