No właśnie - o co chodzi? Tak sobie
pomyślałem, że opisuję te różne miejsca, różne cerkwie i
kościoły, ale tak sobie myślę, że nie wszyscy wiedzą, skąd się wzięły te
różnice i podziały. Bo na zdrowy, chłopski rozum, powinno być tak – skoro wszyscy
wierzą w Jezusa Chrystusa, uznają go za swojego Pana i Zbawiciela, to powinni
być razem w jednej wspólnocie. A tu mamy Kościół Rzymskokatolicki, tam są
Prawosławni, nazywani z greki Ortodoksami, tu jeszcze Kościół Greckokatolicki,
a jeszcze przecież są Protestanci w ponad stu odmianach, wypada wspomnieć o Kościele
Polskokatolickim… Po prostu można wyliczać godzinami.
Wszystko zaczęło się 395 r., gdy cesarz
Teodozjusz Wielki podzielił cesarstwo rzymskie na część zachodnią i wschodnią.
Przyczyną były różnice kulturowe i niemożność zarządzania tak wielkim krajem.
Równolegle istniały dwie stolice – Rzym i Konstantynopol, w obu funkcjonowały
hierarchie kościelne. Stopniowo narastały kolejne konflikty, min.: patriarchowie
Konstantynopola nie chcieli podporządkować się papieżom, oskarżenie o odejście
Kościoła rzymskiego od czystości kultu, spór o pochodzenie Ducha Świętego, rywalizacja
pomiędzy Kościołem Bizantyjskim a Rzymskim o strefy wpływów w Europie, szczególnie
na Słowiańszczyźnie, różnice dotyczące kultu (kwestia używania przaśnego chleba
w Eucharystii, czyśćca, liczby sakramentów, celibatu księży, postu w soboty,
noszenia zarostu przez duchownych itp.). Pogłębiały się różnice organizacyjne
(cezaropapizm na Wschodzie, czyli oddanie władzy nad Kościołem cezarowi), spór
o prymat papiestwa na Zachodzie (na Zachodzie głoszono pierwszeństwo papieża, a
Wschód podkreślał zasadę pentarchii – współpracy pięciu biskupstw: Rzymu,
Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii i Jerozolimy) i prawne (na Zachodzie
uznawano papieskie dekretały, na Wschodzie konstytucje cesarskie).
Sytuacja zaostrzyła się w XI wieku, wraz z
pojawieniem się na Zachodzie idei oddzielenia Kościoła od Państwa. Zaniepokoiło
to bardzo cesarza bizantyjskiego, będącego głową Kościoła na Wschodzie.
Dodatkowo, na skutek przyjmowania rzymskich zwyczajów na terenach dotychczas podległych
Bizancjum, pozamykano kościoły obrządku łacińskiego. Legat papieski, kard.
Humbert w imieniu papieża Leona IX rzucił bullę z klątwą na ołtarz kościoła
Hagia Sofia, ekskomunikując w ten sposób Patriarchę Bizancjum, Michała
Cerulariusza.
Ten zwołał synod, na którym spalono to pismo i obłożono ekskomuniką papieskiego legata. I tu jest ciekawa sprawa – początkowo uważano cały konflikt za sprawę tylko patriarchów – już wcześniej dochodziło do mocnych sporów między Papieżami a Patriarchami. Jednak tym razem jedność została zniszczona na dobre. Ciosem, który dobił, była IV wyprawa krzyżowa, do której doszło w latach 1202- 04. Rycerze, których celem miała być Ziemia Święta i obrona miejsc świętych przed niewiernymi zdobyli Konstantynopol dokonując rzezi mieszkańców oraz ograbili miasto. Tak doszło do rzeczywistego rozdzielenia. Kościół Rzymskokatolicki na zachodzie i Kościół Prawosławny (Ortodoksyjny – Prawowierny) na wschodzie.
Ten zwołał synod, na którym spalono to pismo i obłożono ekskomuniką papieskiego legata. I tu jest ciekawa sprawa – początkowo uważano cały konflikt za sprawę tylko patriarchów – już wcześniej dochodziło do mocnych sporów między Papieżami a Patriarchami. Jednak tym razem jedność została zniszczona na dobre. Ciosem, który dobił, była IV wyprawa krzyżowa, do której doszło w latach 1202- 04. Rycerze, których celem miała być Ziemia Święta i obrona miejsc świętych przed niewiernymi zdobyli Konstantynopol dokonując rzezi mieszkańców oraz ograbili miasto. Tak doszło do rzeczywistego rozdzielenia. Kościół Rzymskokatolicki na zachodzie i Kościół Prawosławny (Ortodoksyjny – Prawowierny) na wschodzie.
Podstawowe
różnice z katolicyzmem:
- nie uznają
papieża, celibatu, Czyśćca, Niepokalanego Poczęcia NMP, Wniebowzięcia NMP, inna
duchowość, teologia to nie tyle poznanie Boga co odkrycie z nim więzi i dążenie
do zjednoczenia,
- kwestie
doktrynalne (Filoque), znak krzyża robi się „na prawą stronę”, komunia pod 2
postaciami, chrzest przez zanurzenie, nie wolno umieszczać rzeźb w świątyniach,
bierzmowanie przed I Komunią.
- inaczej
sprawują Mszę Świętą i sakramenty, stosuje się kalendarz juliański,
Mimo podziałów,
pojawiały się inicjatywy zjednoczeniowe. Dwie najważniejsze, powstałe przed
upadkiem Cesarstwa Wschodniorzymskiego, to unia lyońska z 1274 r. oraz unia
florencka z 1439 r. Obie nie przyniosły pozytywnych skutków, ponieważ próby
podejmowali cesarze i politycy, a nie duchowni, za każdym razem mocno
występujący przeciwko.
Dotychczas
jedną z najbardziej udanych inicjatyw unijnych była Unia Brzeska, zawarta na
terenie Królestwa Polskiego, w Brześciu nad Bugiem, zawarta w 1596 r. i
trwająca do dziś. Jak zwykle, przyczyn Unii było kilka – zerwanie z rosnącym w
siłę Patriarchatem Moskiewskim, próba podniesienia dyscypliny kościelnej,
podniesienie jakości pracy duchowieństwa oraz wiele innych.
Zasady Unii
były proste. Prawosławni uznają dogmaty Kościoła Zachodniego i zwierzchność
papieża, zachowują swój ryt (sposób sprawowania Mszy Świętej i Sakramentów),
kalendarz, organizację świątynną.
Niestety Unia
nie przyjęła się całkowicie – o ile biskupi i wyższe stany chętnie przeszły na
Unię, tak prosty lud, podburzany przez lokalnych duchownych niższego stopnia
nie chciał. Tak to obok siebie zaczęła funkcjonować cerkiew unicka i tzw. Dyzunici.
Za przykładem
Unii Brzeskiej zawierano Unie także w innych częściach Europy, np. Unię Użhrodzką,
Mukaczewską, Marmaroską czy Siedmiogrodzką.
Ciężkie chwile
Unici Polscy przeżywali pod władzą caratu – do 1875 r. ostatecznie zniszczono
Unię w Cesarstwie Rosyjskim. Uczyniono to pod przymusem wojska, co doprowadziło
do pogromów Unitów, takich jak w Pratulinie, gdzie Moskale 24 stycznia 1874
ostrzelali modlących się przed świątynią ludzi, doprowadzając do śmierci 13
osób – Wincentego Lewoniuka i Towarzyszy, męczenników z Pratulina,
beatyfikowanych 6.10.1996 r. przez Jana Pawła II.
Inaczej
wyglądała sprawa na terenach zajętych przez Austrię, późniejsze Austro-Węgry.
Tam z kolei Cerkiew Unicka stała się środowiskiem budzącym nacjonalizm ukraiński,
ukraińską świadomość narodową. O ile jednak na Łemkowszczyźnie te głosy nie
budziły zbytniego poparcia, tak na Bojkowszczyźnie (Bieszczady i dalej na
wschód) znalazły gorące przyjęcie. Tak gorące, że w czasie działania UPA to
duchowni greckokatoliccy często wzywali do mordowania Lachów (Polaków), Żydów i
bolszewików. Tak było w opisywanym ostatnio Baligrodzie, tak też było w czasie
rzezi wołyńskiej, gdzie często duchowni najpierw święcili narzędzia zbrodni.
Po II Wojnie Światowej
Kościół Greckokatolicki w Polsce wiele wycierpiał. Przesiedlenia w ramach akcji
„Wisła” doprowadziły do niemalże całkowitej dezintegracji wspólnoty. Dodatkowo
w więzieniach znaleźli się liczni biskupi i kapłani.
Szansa pojawiła się, gdy Pius XII nadał specjalne uprawnienia najpierw prymasowi kard. Augustowi Hlondowi wobec grekokatolików, później te uprawnienia przechodziły na kolejnych prymasów: kard. Stefana Wyszyńskiego oraz kard. Józefa Glempa.
Szansa pojawiła się, gdy Pius XII nadał specjalne uprawnienia najpierw prymasowi kard. Augustowi Hlondowi wobec grekokatolików, później te uprawnienia przechodziły na kolejnych prymasów: kard. Stefana Wyszyńskiego oraz kard. Józefa Glempa.
Udało się
przetrwać – aż do lat 80, gdy zaczęto odtwarzać struktury Kościoła
Greckokatolickiego w Polsce.
Obecnie
kłopotliwa jest sprawa cerkwi. Po II wojnie na ziemiach polskich zostało od 540
do 689 cerkwi (w zależności od źródeł). 166 przekazano rzymskim katolikom, 188 szybko
rozebrano, 33 przejęły PGR, ponad 140 pozostawiono bez opieki. Cerkwie były
zamieniane na magazyny, stajnie, owczarnie a nawet na składy obornika.
Obecnie wygląda
to tak, że większość cerkwi greckokatolickich to kościoły rzymskokatolickie lub
obu obrządków.
CIĄG DALSZY
WKRÓTCE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz